עיריית חולון
מינהל החינוך

 


משרד החינוך
מחוז תל אביב

ראשי

אודות המתי"א

פורומים

צור קשר

מדור ניתוח התנהגות

ראשי   ניתוח התנהגות בסביבות חינוך   תכניות לדוגמה בחולון   מאמרים ומצגות   דפי איסוף נתונים   קישורים לאתרים

 

מהו ניתוח התנהגות?

 

ניתוח יישומי של התנהגות (Applied Behavior Analysis) צמח מן הפסיכולוגיה ההתנהגותית, ומתמקד בלימוד וחקר מדעי של התנהגות באשר היא. התנהגות היא כל דבר שאדם חי עושה ושניתן לצפייה ולמדידה, ובכללם גם מחשבות ורגשות. ניתוח יישומי של התנהגות עוסק בהתנהגויות בעלות חשיבות חברתית ומושתת על הפילוסופיה הביהביוריסטית (Behaviorism) כפי שכוננה על ידי ב. פ. סקינר. ניתוח יישומי של התנהגות מבוסס על חקר מדעי של עקרונות למידה כגון התניה אופרנטית (operant conditioning) ותזמוני חיזוק (schedules of reinforcement) ועושה שימוש בעקרונות והליכים התנהגותיים לצורך יצירת שינוי התנהגותי רצוי וטיפול יעיל בקשיי התנהגות, תפקוד ולמידה של ילדים, בני נוער ומבוגרים.

 

השאלות המרכזיות בהן מתמקדים מנתחי התנהגות הן מדוע התנהגות משתנה לאורך זמן, ומהן הסיבות להתנהגות. את התשובות לשאלות אלו מחפשים מנתחי ההתנהגות בגורמים ביולוגיים וסביבתיים, אולם בעיקר מתמקדים בתפקיד ובהשפעת הסביבה על ההתנהגות. חקר ומדידה הם מאפיינים מרכזיים בעבודתם של מנתחי התנהגות. בבואם לטפל בקשיי התנהגות שונים הם יאספו נתונים שונים באמצעות צפייה ישירה באדם המתנהג, על מנת לגלות את הקשרים התפקודיים שבין ההתנהגות לסביבה.

 

לניתוח התנהגות יישומים רבים בתחומים שונים החל מהתמודדות עם התמכרות לסמים, עבודה בארגונים, שיפור הרגלי תזונה ופעילות גופנית, טיפול בעבריינות נוער, אימון גמילה מחיתולים ועד חינוך, הקניית מיומנויות למידה ושיפור מיומנויות קוגניטיביות. במהלך 60 השנים האחרונות ניתוח התנהגות הפך לטיפול הנבחר בהתמודדות עם בעיות התנהגות בקרב ילדים ומבוגרים עם פיגור שכלי, אוטיזם, פגיעות ראש והפרעות אחרות. כמו כן ישנו עניין והכרה גוברת מצד אנשי חינוך ומחלקות הכשרה להוראה בתרומה הגדולה של ניתוח התנהגות לפיתוח שיטות הוראה ופדגוגיות יעילות (לדוגמה, הוראת עמיתים, למידת שטף) בטיוב למידה ותפקוד בבתי ספר.