שדה התעופה



1920

שלטונות המנדט הבריטי מחליטים על הקמת שדה-תעופה ליד ירושלים ובוחרים באדמות המטעים שסוקלו ועובדו ע"י חלוצי עטרות.
מתקיים משא ומתן ממושך על הפקעת האדמות.


1922

הקמת ה"ארודרום".
בראשיתו מנחת לא סלול שחוצים אותו כביש ירושלים-רמאללה והדרך לשדות המושב.
התנועה בכביש ירושלים-רמאללה נעצרת ע"י מחסום שיורד כשנוחת אווירון.


28.08.1925

הלורד פלומר מגיע לראשונה בטיסה מרבת עמון לעטרות.


18.03.1927

חנוכת אווירון "קריית ירושלים" בקו לונדון-הודו (חניית ביניים בעטרות).


1929

"מאורעות תרפ"ט": הישוב בסכנת חורבן נשים וילדים פונו לירושלים השלטונות הבריטים מביאים תגבורת את " האוקספורדים " ששהו בארץ וחיילים בהובלה מוטסת ממצרים .


1931

הגדלת השדה. הפקעה נוספת והסכם המגביל בנייה ונטיעה בשטחים מסויימים .


1936 - 1939

"מאורעות": אוירוני ה- RAF גומלים טובה לעטרות בדיווח על תנועת הכנופיות וסילוקן.
נוטרים יהודים שומרים על השדה ועל עטרות.


1937

תכניות הרחבה-להפעלת תעופה אזרחית .
חברת " נתיבי אויר לישראל " (יזם ויסד פנחס רוטנברג) מתכננת קו עטרות-חיפה (החברה התפרקה בפרוץ מלחמת העולם ה-2).


1938

הוקמה ע"י השלטונות הבריטים " חטיבת נוטרי חיל האוויר המלכותי " במסגרתה גויסו 16 הנוטרים הראשונים חלקם הוצבו בעטרות והצטרפו לימים למושב.


1948

השדה משמש "קיר מגן" מחד אך מונע חופש פעולה, לא מאפשר הצנחת מזון ותחמושת לעטרות הנצורה.


01.05.1948

פינוי נשים וילדים לירושלים בחסות הבריטים.


14.05.1948

הנציב העליון סר אלן קנינגהם נוסע בשיירה מירושלים לעטרות וממריא לחיפה על מנת לצאת מן הארץ.
מגיני עטרות משתלטים על השדה, ממקשים אותו מכל עבר ומודיעים למטה ההגנה: "השדה בידינו".המגינים מצפים לנחיתת אווירונים של "שרות האוויר", אך מקבלים פקודה: לסגת עם ליל לנווה-יעקב .


15.05.1948

השדה יחד עם עטרות נבזזים ועולים באש .


שנות ה-50

השלטונות הירדנים מרחיבים ומגדילים את השדה תוך כדי הרס בתי המושב ופינוי בית הקברות של עטרות.
השדה הופך לנמל תעופה מרכזי של ממלכת ירדן.


1965

השדה מורחב ונפתח לתעופה בינלאומית.


07.06.1967

מלחמת ששת הימים - צה"ל משחרר את עטרות.
ותיקי עטרות נפגשים על המסלול ומחפשים שרידים מעטרות.


1967

השדה משמש רק לטיסות פנים ארציות עקב חרם בינלאומי .


1972

השדה מורחב ומשופץ לקליטת מטוסי נוסעים גדולים.


1974

שיפוץ נוסף ופתיחת אולם נוסעים.


1981


טכס מתן אות הקוממיות למגני עטרות ונוה יעקב על מסלול שדה התעופה בעטרות.


ינואר 1999

חנוכת אתר זיכרון לעטרות בטרמינל הנוסעים. "עטרות 1948 - 1919"


2000

אינתיפאדה שניה ערביי הסביבה מנסים לפרוץ לשדה התעופה,השדה משותק וחדל לפעול. בנין הנוסעים הרוס בחלקו ועמו אתר ההנצחה שדה התעופה אינו פעיל יותר.