במסכת ראש השנה ישנם הרבה סיפורים שמהם ניתן ללמוד רבות
ולהחכים
ננסה
להתמקד בשני סיפורים וללמוד מהם .
פעם אחת באו שני עדים והעידו שראו את הירח בבוקר במזרח
ובערב במערב . קם
רבי יוחנן בן נורי ואמר "עדי שקר הם , זה לא יכול להיות
.הירח לא זז ממקום למקום" אבל
רבן גמליאל שהיה נשיא הסנהדרין קיבל את עדותם ( שטען שכנראה בבוקר
הם ראו עננים וחשבו שהם רואים את הירח ) .
פעם אחרת באו עוד שני עדים ואמרו " ראינו את הירח
בזמנו
( בליל ה- 30 ) ובליל עיבורו ( בליל ה - 31 ) לא נראה
" . קם רבי דוסא בן הרכינס ואמר "עדי שקר הם , זה כמו להעיד על אישה
שילדה ולמחרת אתה רואה אותה בהריון " אבל רבן גמליאל קיבל את עדותם ( כי אמר אולי היו עננים או ערפל בלילה
השני ולכן לא ראו את הירח ) , קם רבי יהושוע ( שהיה מזקני ישראל ומבוגר מרבן גמליאל ואמר לרבי דוסא בן הרכינס "רואה אני את דבריך "
( אני מסכים שהם עדי שקר ).
רבן גמליאל שראה שרבי יהושוע חולק עליו , ויתכן שיהיה
מצב שבו יהיו שני תאריכים שונים לחגים ובעיקר ליום הכיפורים ( שהרי החגים נקבעים
על פי ראש חודש ) אמר לרבי יהושוע :" אני גוזר עליך שתבוא אלי ביום הכיפורים
שיוצא על פי החשבון שלך עם המקל שלך והכסף שלך " .
הלך רבי יהושע והתייעץ עם חכמי ישראל מה לעשות . אמרו
לו כולם שהוא חייב לציית לרבן גמליאל
. הלך רבי יהושוע ביום הכיפורים שיצא בחשבונו ובא לפני רבן גמליאל עם כספו
ומקלו .
עמד רבן גמליאל ונישק לרבי יהושוע על ראשו ואמר לו
" בוא בשלום רבי ותלמידי, רבי בחכמה ,ותלמידי שקיבלת את דברי " .
לקריאת
הסיפור בלשון המשנה
שאלות חזרה
1)
מדוע קיבל רבן גמליאל את העדים הרי נראה שהם עדי שקר ?
2)
מי לדעתך צודק רבן גמליאל או רבי יהושוע ?
3)
האם לדעתך נהג רבן גמליאל כשורה ברבי יהושוע ?
4)
האם נהג רבי יהושוע כראוי כשציית לרבן גמליאל ?
הבייתוסים וקידוש החודש .
הבייתוסים
והצדוקים היו שתי כתות ( קבוצות ) בעם ישראל , שהיו להם חישובים משלהם מתי צריכים
לחול החגים ( לא כמו חכמים ) , ולכן הם ניסו בכל מיני דרכים להטעות את חכמים
ולגרום להם לקדש את החודש לא בזמן .
פעם אחת שכרו הבייתוסים שני אנשים בארבע מאות זוז , אחד
בייתוסי ואחד פרושי ( מאמין לדברי חכמים ) ואמרו להם :" לכו תעידו בבית הדין
שראיתם את מולד הירח " . הבייתוסי נכנס , העיד עדות שקר והלך . כשהפרושי נכנס
, שאלו אותו הדיינים : " אמור כיצד ראית את הלבנה ? ". אמר להם : " עולה הייתי במעלה אדומים
וראיתיו שהוא רבוץ בין שני סלעים , ראשו דומה לעגל , אוזניו דומות לגדי, קרניו
דומות לצבי, וזנבו מונח לו בין ירכתיו , והצצתי בו ונרתעתי ונפלתי לאחורי . ואם
אין אתם מאמינים לי הרי מאתיים זוז צרורין לי בסדיני " . אמרו לו : "מי
אמר לך לבוא לכאן ולהעיד כך ? " .אמר להם: " שמעתי שביקשו בייתוסים להטעות את חכמים , אמרתי ,אלך
ואודיע להם שמא יבואו בני אדם שאינם
מהוגנים ויטעו את חכמים ". אמרו לו "מאתיים זוז נתונים לך במתנה , ומי
ששכר אותך ייתלה על עמוד " . באותה שעה התקינו חכמים שיקבלו עדות החודש רק
ממי שמכירים אותו שהוא לא צדוקי או בייתוסי .
( על פי הגמרא מסכת ראש השנה דף כב' ע"ב ) .
שאלות חזרה
1)
מדוע רצו הבייתוסים להטעות את חכמים ?
2)
מדוע בחר אותו פרושי ללכת דווקא הוא ולהעיד ?
3)
מדוע לדעתך הוא בחר לספר סיפור ולא אמר להם ישר ששילמו
לו בשביל עדות שקר ?
4)
מה תיקנו חכמים בעקבות מקרה זה ?
5)
כיצד מתקשר המשפט " לא חרבה ירושלים אלא על שנאת
חינם בלבד " לסיפור זה?