תהליכים שונים מלווים את חיינו בכל רגע נתון.

 אחד הדברים אותם אנו מנסים לנחש הוא לאן יתפתח תהליך,

 באם נוסיף לו משתנה נתון.

 

מי לא היה רוצה לשלוט בתהליכים המעצבים את חייו ובונים את העולם

בו הוא חי.

 

כמורים אנו מצווים ללמד את תלמידינו לזהות תהליך, לנתח אותו, להכיר בשלביו השונים ולהבין את סיבותיו ותוצאותיו.

בכל תחומי ההוראה אנו מכוונים את תלמידינו, החל מכיתות היסוד ועד סוף כתה י"ב, להבנת תהליכים.

 

את הנושאים אנו מביאים לשכבות הגיל השונות בתכנית לימודים ספיראלית המתפתחת באופן תהליכי.

 

נראה לי כי המושג הוא בעל משמעות מרכזית לכל מי שעוסק  בחינוך.

 

רק ע"י ההבנה כי בהקנייתו לתלמידנו, נוכל להביאם להכרה כי בבואם לבחון מציאות, עליהם לבחנה לאור התהליכים שעצבו אותה.

 

תלמיד שמגיל צעיר יהיה מודע לתהליכים המתרחשים בסביבתו החברתית, בסביבתו המשפחתית ובו עצמו, ידע גם לנתח את תחושותיו.

 

אם ידע ויבינן את התהליכים הרגשיים המתפתחים בו ידע גם לשלוט

 בהם טוב יותר.

 

 הוא יבין כי להתנהגות בלתי מבוקרת יש תוצאות תהליכיות שאולי לא יאהב לחיות במציאות שיבנו סביבו.

 

מאחר שהמושג כלול בכל תחום מתחומי חיינו, יש להורות אותו בראיה בין-תחומית.

 

 

אדגים כיצד להורות את הנושא במספר תחומי דעת.

 

בחרתי בתכנית הלימודים של כיתה ז, שלב המעבר לחט"ב

המלווה בתהליכים רבים.

הפעם נתרכז בהוראה בין תחומית של תהליכים

 בתחומי הדעת:

 

ספרות  : מאויב לאוהב / שי עגנון

חינוך חברתי : מניעת תהליך התמכרות לעישון.

גיאוגרפיה : תהליכים המשנים את פני כדור הארץ

היסטוריה:  תהליך עיצוב הדגל והסמל

 

 

 

 

חזרה לשער