רעיונות לפעילויות בתחילת שנת הלימודים

ערכה: יעל שפט

מדריכה מחוזית לחינוך חברתי

 

 

משחקי הכרות- משחקי הכרות מתאימים לכתות חדשות שהתלמידים אינם מכירים זה את זה. בכתות בהן המורה חדש והתלמידים מכירים זה את זה ניתן להעמיק את ההכרות ולעסוק בתכונות התלמידים ולאפשר לכל אחד מהתלמידים להכיר לעומק את עצמו ואת חבריו, ולחבריו להעמיק את ההכרות עמו. אפשר וכדאי לערוך פעילויות בנושא ההכרות במשך השבוע הראשון כולו היות והתלמידים לא מצליחים לזכור והכיר את כולם ביום אחד בו ישנה גם התרגשות אישית.

כדאי להציע גם למורים המקצועיים לערוך משחקי הכרות בשיעורים הראשונים, הדבר עוזר וטורם לקשר של המורה והכתה.

 

שעון פגישות- כל תלמיד מקבל צילום של שעון  וליד כל שעה בשעון קו ריק. התלמידים מסתובבים בחדר וקובעים עם מי להיפגש בשעה מסוימת,(יש למלא בשמות את כל השעות)

 בשעה שנקבעה ירשום כל אחד בשעון שלו את שם החבר עמו ייפגש, לאחר שהתלמידים סיימו להכין את לוח הפגישות, יכריז המורה על שעה מסוימת לדוגמא: "השעה 10 " וכל תלמיד יפנה להיפגש עם מי שנקבע באותה שעה. לאחר שהזוגות יתיישבו יכריז המורה על נושא השיחה: תחביב. כל אחד יספר לחברו על התחביבים שלו, כעבור כמה דקות יכריז המורה על שעה אחרת והתלמידים יפנו להיפגש עם התלמיד המתאים. כדאי שהמורה יכין רשימת נושאים לדיון היות והילדים צריכים הכוונה על מה לדבר. בפעילות זאת מלבד ההכרות התלמידים מספרים חוויות  מהחופש ומביעים את עצמם, דבר חשוב כשלעצמו. 

הפעילות מתאימה גם לחדר המורים בימי ההערכות.

נושאים לשיחה: סרט טוב שראינו, ספר שקראנו, מקום בילוי, מקצוע אהוב, על המשפחה, חוויה מהחופש, תוכנית להמשך השנה וכ"ו.

במקום שעון ניתן לצלם דף מיומן ולרשום את הפגישות ביומן  לפי שעות.

 

מגדלים באוויר (מתוך "משחכייפים" חטיבת בני המושבים)

המשתפים יושבים על כסאות במעגל צפוף, המורה יאמר משפטים הכוללים עובדות. מי שעבורו התשובה חיובית זז כסא אחד ימינה, ויושב על הכסא או על ברכי מי שלימינו, מי שהתשובה עבורו שלילית נשאר במקומו. במשך המשחק נוצרים "מגדלים באוויר"

רעיונות למשפטים: (כמובן שניתן ורצוי להוסיף רעיונות משלכם)

*אני הילד הבכור במשפחה

*אני בעל עיניים חומות

*יש לי בעל חיים בבית

*אני אוהב שוקולד

*אני מרכיב משקפיים

*אני אוהב ללמוד חשבון

*אני אוהב ספגטי

*אני בן יחיד

*אני דובר שפה נוספת חוץ מעברית

*אני יודע לנגן על כלי נגינה

 

התחלות

המורה יתלה על קירות הכתה תמונות התלמידים יצטרכו להתבונן בתמונות,

* ולמצוא מה משותף להם.( התמונות יהיו על גבי שמינית בריסטול ניתן לצייר וניתן לגזור תמונות מוכנות) בשנה שעבה ראיתי לוח שנה שכל תמונה בו מסמלת התחלה מי שיש לו לוח דומה יכול לגזור את התמונות מלוח השנה.

התמונות: זריחה, מודה אני, תשרי, בראשית, ראש חודש, יום ראשון, חתן וכלה, תינוק, 1, א, שלום כתה א,...

המשותף לכל התמונות: כולן  התחלות.

*מה מאפיין התחלות? ( פחד, שמחה, ציפייה, תקווה, אפשרות שינוי וכ"ו)

לאחר שהתלמידים אמרו מה מאפיין התחלות נראה את השוני בנינו, ואת העובדה שהתחלה  מאפשרת שינוי, תקווה, גם אנחנו היום  מתחילים שנה חדשה ולכל אחד יש החרדות והציפיות שלו, נעזור אחד לשני, ונמצא את הטוב בהתחלה שאנו מתחילים היום...

ניתן להקריא את השיר הבא שממחיש את הרגשת היום הראשון. ולאפשר לתלמידים להביע את הרגשתם ,(הזדהות) אפשר לתת דוגמאות אישיות..

 

 

 

נדר/ חגית בנזימן

התרחצתי באופן מאד יסודי

לכבוד בית הספר, וגם לכבודי.

מחכה למחר, ליום הראשון,

מסתובב במיטה לא מצליח לישון.

כשאיש לא שמע, נדרתי לי נדר

להיות השנה לגמרי בסדר.

להכין שיעורים ולא לאחר-

להיות כזה לגמרי ילד אחר.

הילקוט לידי, מאד מסודר,

הבגדים מוכנים והנדר ננדר.

מה השעה? עכשיו רק חמש?

אפשר להגיד שאני מתרגש.

 

 

 

 

תאום ציפיות:

בשבוע הראשון יש מקום לערוך עם התלמידים תאום ציפיות על ציפיותיהם מהשנה,.

לתאום ציפיות שתי שיטות עיקריות:

1.       תאום ציפיות פתוח- כל תלמיד מתבקש לרשום על דף המחולק לשלושה טורים:

                                         ציפיות מעצמי, ציפיות מהכיתה, ציפיות מהמורה  

                                         את הטור של ציפיות מעצמו יקפל הילד(הדבר אישי-ניתן לעסוק בו                                                                       בהמשך) הכתה תתחלק לקבוצות וכל אחד ישתף את חברי הכיתה בציפיות מהכיתה ומהמורה, הציפיות יאוחדו וירשמו על גיליון ניר, אח"כ תציג כל קבוצה במליאה את ציפיותיה, ויערך דיון מסכם על הציפיות במי תלויה הגשמתן, החלטה על קווי פעולה של הכתה למימוש הציפיות.

המורה יכול להוסיף בסוף הדיון את ציפיותיו הוא.

 

2.       תאום ציפיות סגור: כל תלמיד מקבל דף מוכן מראש ובו ציפיות מהמורה ,מהכיתה, וכ"ו, ועליו לבחור באפשרות המשקפת את דעתו , גם באפשרות זאת ניתן לערוך דיון בעקבות הציפיות של החברים.(ניתן להתאים את הדף לאופי הכיתה וצרכיה)

 

 

 

 

רשימת חוברות מומלצות בנושא: הכרות, התחלות...

 

הפעלופדיה- כרך הקבוצה

לי לך לנו/ יעל דרורי

יש מקום- תכנית חברתית לארגון הכתה

כישורי חיים- בכל חוברת יש פרק העוסק בנושא ההכרות.

יחיד וחברה/ רן להב

לחוד וביחד/ ישראל פזי