אתר הבית       מאגר חומרי למידה         קמפוס המתי"אות             מערך הפורומים          ספר אורחים          צור קשר

 

 ילדים עם קשיי קשב וריכוז
מצליחים להתמקד ולהתרכז לאורך זמן
באמצעות למידה מרחוק! 

 מאמרים בנושא למידה מרחוק

 

למידה מרחוק הינה דרך נוספת לרכישת השכלה ומתן תמיכה לילדים.
בדרך זו, מחליפה הכיתה הוירטואלית את הכיתה המסורתית 
ומאפשרת פעולות מתוחכמות לקידום איכות ומקצועיות ההוראה,
בסביבת למידה
עתירת טכנולוגיה,
ועקב כך שיפור הישגי התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים 
במערכת החינוך.

דרך זו מעודדת יוזמות לשיתופי פעולה וחידושים במערכת,
מאפשרת פיתוח
מקצועי פדגוגי של השותפים,
תוך חיזוק יכולתם לפעול בצורה אוטונומית, 

נותנת כלים לזיהוי של צרכים לימודיים, רגשיים וחינוכיים 
של האוכלוסיות השונות תוך התאמת דרכי ההוראה

 

 

 

 

למידה מרחוק בחינוך המיוחד

מאת: אביבה שמיר- מתי"א באר שבע, וסיגלית סידון-מדריכה ארצית

 

זוהי למידה שונה, אחרת ומיוחדת.  השותפות בין חברי הצוות מאפשרת, מחברת ומקדמת את "משתמש הקצה"-  התלמיד בעל הצרכים המיוחדים.
למידה סינכרונית , למידה א-סינכרונית.  יתרונות וחסרונות.

 

תפקיד מערכת החינוך כיום אינו מוגדר כהעברת ידע ושינון אלא כפיתוח לומד בעל יכולות (בעיקר היכולת ללמוד באופן עצמאי), שיאפשרו לו להתמודד עם מצבים חדשים ובלתי ידועים, בעולם טכנולוגי משתנה, שיהיה מסוגל לחשוב ולשקול ולשלב שימוש בידע קודם עם ידע חדש.
בלמידה מרחוק לא הטכניקה היא החשובה אלא השימוש בה, והעובדה שמתקיים אלמנט פדגוגי השונה מלמידה מסורתית בכיתה.

 

הלמידה מרחוק מתאפשרת בשתי דרכים: סינכרונית וא-סינכרונית.

למידה סינכרונית מתבצעת באותו זמן אך אינה תלוית מיקום. המורה והתלמידים נמצאים במרחב וירטואלי משותף ויכולים להיות במקומות שונים.
איכות הלמידה תלויה באיכות הטכנולוגיה בה משתמשים.
הלומד משתתף במפגשים במסגרת כיתה וירטואלית - המורה  עובד מעמדת המחשב האישית שלו והלומדים מעמדות מחשב במקומות בהם הם נמצאים.
בדרך זו, הם נו
טלים חלק בשיעור לכל דבר, הכולל אינטראקציה מגוונת ועשירה בקול ובנתונים.
למידה א- סינכרונית מבטלת את מרכיב הזמן המשותף. אתר אינטרנט, הכולל מצגות, קבצי טקסט, תמונות וחומרים נוספים, משמשים את הלומדים בעת למידה עצמאית בבתיהם. המדריכים זמינים באמצעות דואר אלקטרוני או צ'אט, אבל עיקר העבודה נעשית בנפרד.

 

כמו לכל טכנולוגיה יש יתרונות וחסרונות.
יתרונות : למידה בכל זמן ובכל מקום, החומר הנלמד נשאר נגיש, ניתן לערוך שינויים דינמיים במהלך הלמידה, ניצול טכנולוגיות חדשות, שילוב מורים מבחוץ. חסרונות : בעיות טכנולוגיות עדיין מהוות מכשול, עלויות למערכת החינוך.

 

בלמידה מרחוק במתי"אות לוקחים חלק שותפים רבים ושונים, אשר ביניהם נוצרים קשרי עבודה וכולם יחד חותרים לקידום התלמיד בעל הצרכים המיוחדים.

למידה מרחוק במתי"אות אינה בנויה על איש אחד וכדי לקדמה חייבים להתקיים קשרים או שותפויות עם גורמים שונים: תלמידים, הורים, מחנכים, מורים מקצועיים, מנהלי מסגרות חינוכיות, מטפלים ייחודיים , יועצים, אנשי תמיכה טכנית ועוד.

 

הקמת פרויקט בלמידה מרחוק כולל כבר משלב התכנון יצירת קשרים /שותפות עם האנשים שינהלו, ילוו, יפעילו, יפעלו, ויתמכו טכנית .
לעיתים כל האנשים הללו הם מסביבת המתי"א. לעיתים נוצרים קשרים עם גופים מחוץ למתי"א. גופים אלו יכולים להיות ממערכת החינוך או מחוצה לה.

 

שותפות חשובה היא שותפות בחשיבה.
מורים בלמידה מרחוק פועלים מהבית, נוצרת מעין בדידות מקצועית ואף העדר תמיכה במצבי קושי.
תהליך טבעי הוא שצוות מורים כזה יתאחד כצוות עמיתים, על מנת לאפשר למידה אחד מן השני, שיתוף בהצלחות ובקשיים, סיוע בקידום פרויקט ואף תמיכה ועידוד.
מפגש כזה אינו דומה ללמידה ממרצה המומחה בתחומו, אלא מאפשר לכל מורה להיות שותף התורם לאחרים וגם נתרם מאחרים.

 אל התערוכה הוירטואלית- תשס"ו