שכבה ד

ברוכים הבאים למרחב של שכבה ד 

להורים ולתלמידים שלום!
יחידת הלימוד מדע וטכנולוגיה לכיתה ד' חותרת לפתח אצל הלומדים את היכולת להבין תופעות מורכבות בסביבה שבה אנו חיים.
זאת מתוך תפיסה שהעולם הסובב אותנו הוא עולם שמורכב ממבנים וממערכות אשר מקיימים ביניהם יחסי גומלין.

נלמד על ההידרוספרה והאטמוספרה של כדור הארץ , מחזור המים, מערכות טכנולוגיות שתכנן ובנה האדם כדי לשפר את איכות חייו, מערכות המרכיבות את גוף האדם, את יחסי הגומלין בינינן ועם הסביבה, את עולם בעלי החיים על קבוצותיו השונות, ואת מכלול יחסי הגומלין המתקיים בין עולם זה לבין האדם והסביבה, לההיכרות עם תופעות אלה נהעזר בספר הלימוד במבט חדש מדע וטכנולוגיה. כל שער בספר יפתח עולם לתופעות שנלמד.

                                                                                                                                                                                      

שער ראשון: ''מפגשים עם בעלי חיים''

                       

 

עבודת הגשה בנושא: ''בעלי חיים'' 

                                                                                

עליכם לבחור בעל חיים, לחפש עליו מידע במקורות מידע שונים, להדפיס או לכתוב בכתב יד ברור ולהגיש עד לתאריך -8.11

1.      שם בעל החיים. (3 נק')

2. שם המחלקה שאליה הוא שייך.(5 נק')

 

3. אילו מאפייני המחלקה ניתן לזהות בו? (10 נק')

 

4. דרך תזונה. (5 נק')

 

5. אילו צורות תנועה מאפיינות אותו? (5 נק')

 

6. דרך רבייה. (5 נק')

 

7. סביבת חיים. (5 נק')

 

8 מאפייני הסביבה. (12 נק')

 

9. אילו התאמות מאפשרות לו להשיג את צורכי הקיום?

א.      התאמות מבנה הגוף. (12 נק') 

ב.      התאמות בהתנהגותית. (12 נק') 

10. מידע ייחודי על בע''ח(מה מיוחד בו?) (10 נק')

11. תמונה/תמונות של בע''ח (5 נק')

12.ציינו לפחות 3 מקורות מידע בהם  השתמשתם  בעבודתכם. (3 נק')

13. הגשת עבודה בזמן. (3 נק')

14. עיצוב עבודה(אסטטיות, ניקיון, כתב קריא וברור) (5 נק')

מורות למדעים דינה ואנה.                                                                                                                          

   שער שני: ''ההידרוספרה  והאטמוספרה ''                                                                     

 האוויר שבאטמוספרה

את כדור-הארץ עוטפת תערובת של גזים הנקראת “אטמוספירה".

האטמוספירה של כדור הארץ נקראת אוויר.

מרכיבי האוויר העיקריים: חנקן, חמצן, פחמן דו-חמצני

האוויר הוא חומר בעל תכונות כמו: חסר צבע, אין לו צורה קבוע הוא מתפשט

ונדחס, הוא מבודד חום, תופס מקום, הוא קל ממים.

רוב שטחו של כדור-הארץ מכוסה במים — זוהי ה"הידרוספירה".

רוב המים נמצאים באוקיינוסים.

רק כשליש משטח כדור-הארץ הן היבשות, שעליהן מתקיימות רוב הפעילות האנושית .

מים הם נוזל חסר צבע (בטמפרטורת החדר)

מים ממיסים מגוון גדול של חומרים. המים מופיעים בטבע בשלושת מצבי הצבירה:נוזל,מוצק וגז. 

   

חומרים שונים נמצאים ב -3 מצבי צבירה: מוצק, נוזל וגז.
מוצק: בעלי צורה קבועה, הם אינם זורמים, אנו מייצרים מוצרים מחומרים.
נוזל: חסרי צורה קבועה והם זורמים, כאשר מכניסים נוזל לכלי הוא שוקע לקרקעית הכלי ומקבל את צורת הכלי. אנו מנצלים את זרימת הנוזלים להנעת מכונות.
גזים: בדרך כלל חסרי צבע, חסרי צורה קבועה וזורמים, כאשר מכניסים אותם לכלי, הם מתפזרים בכל נפח הכלי ומקבלים את צורת הכלי.

באטמוספירה של כדור-הארץ מתעבים אדי המים.
אדי המים שהתעבו יורדים כמשקעים חזרה לקרקע:
מהקרקע וממקורות מים הנמצאים על הקרקע מתאדים המים חזרה לאטמוספירה.

           תהליך זה חוזר על עצמו שוב ושוב ונקרא

                              “מחזור המים".