חזרה לדף הבית

תחילת המסע האקולוגי     סביבות חיים       יחסי גומלין       פוטוסינתיזה ושרשראות מזון       מארגי מזון

 

סביבת חיים ויחסי גומלין

 

בתמונות הבאות, וגם בתמונות האלו, אנחנו רואים השפעות שונות של גורמים ביוטים (חיים) ואביוטים (דוממים) זה על זה. זהו את הגורם המשפיע בכל תמונה, ומה ההשפעה שלו על גורמים ביוטים ואביוטים בסביבת החיים שבתמונה. הביאו דוגמאות מתוך התמונות להשפעה של גורם ביוטי על גורם ביוטי אחר, של גורם אביוטי על גורם ביוטי ושל גורם ביוטי על גורם אביוטי. במיוצד שימו לב לבונה ולסכר שלו וחישבו על ההשפעה שלו על הסביבה ועל בעלי חיים בסביבה. 

 

מתוך כל מה שראינו עד כה, נסו להגדיר לבד מהי סביבת חיים. זכרו שראינו איך גורמים אביוטים וביוטים משפיעים זה על זה. אחרי שניסחתם לבד הגדרה לסביבת חיים, היכנסו לכאן ובדקו אם ההגדרה שלכם דומה להגדרה זו.

שמות נרדפים לסביבת חיים הם סביבה אקולוגית או בית גידול.

 

 

בתמונה שלפניכם אתם רואים את הדרך לואדי קלט שבהרי מדבר יהודה. שימו לב לסביבה המדברית והיבשה. נסו לחשוב לבד, אילו שינויים נוכל לראות בסביבה זו אם פתאום יתהווה באזור מדברי זה אגם מים. כתבו את תשובתכם במחברת, ולאחר מכן אתם מוזמנים לצפות בתמונה הבאה.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 לפניכם רשימה שמסכמת חלק מההשפעות של גורמים אביוטים על גורמים אביוטים אחרים

 

הגורם

השפעה / רלוונטיות

טמפרטורה

‏א-    משפיעה על תהליכי חיים (מטבוליזם, אנזימים)

‏ב-     השפעה על קצב התאדות המים בצמחים ובבעלי חיים.

לחות אויר

‏א-    השפעה על איבוד מים מהצמחים (דיות) ומבעלי החיים (התאדות). בצמחים זה משפיע על קצב צמיחה (סגירה / פתיחה של פיוניות),

‏ב-     השפעה על מגוון  ועל תפוצה.

לחות קרקע

‏א-    קצב העברת מומסים מהקרקע לשורשים בצמחים.

‏ב-     השפעה על כמות האורגניזמים בקרקע בבעלי חיים.

קרינה

‏א-    פוטוסינטזה בצמח.

‏ב-     השפעה על שאר מרכיבי שרשרת המזון בעקבות ההשפעה על הצמחים.

‏ג-      השפעה על הלחות והטמפרטורה.

רוח

‏א-    השפעה על האבקה בצמחים (מאובקי רוח ומאובקי חרקים).

‏ב-     השפעה על גובה הצמחים ותצורת הצומח.

‏ג-      השפעה על דיות והתאדות.

סוג הקרקע

‏א-    השפעה על משק המים בקרקע ועל הצמחים.

‏ב-     השפעה על כמות המינרלים שעומדת לרשות הצמחים.

‏ג-      גודל הגרגירים וצפיפותן קובע את מידת החלחול.

 

 

 

כעת הגיע הזמן ללמוד כמה דברים חדשים. אז הנה שאלה למחשבה:

 

בסקר שנעשה, נמצא כי בעיר דמיונה (דמיונה... כן כן... לא דימונה)  גרות 1,000 משפחות.

בכל משפחה 4 נפשות (אבא, אמא ושני ילדים). בכל בית יש חתול.

לכל משפחה יש בגינה שני כלבים ושני עצים.

 

כששאלו את ראש העיר, מה אוכלוסיית דמיונה, הוא ענה שה__________ מונה _______ אנשים.

ואם נשאל את הוטרינר לגבי החתולים, מה הוא יגיד ש_________ החתולים מונה _______ חתולים.

ואם הפעם נשאל את הוטרינר לגבי הכלבים, מה הוא יגיד?

ואם נשאל את הגנן, מה תהיה התשובה שלו?

 

מתוך התשובות אנחנו יכולים להבין כי אוכלוסיה היא סך כל הפרטים (פרט הוא בעל חיים או צמח) מאותו המין הנמצאים בסביבת החיים. האם לדעתך כל האבנים בערוץ נחל גם הם, לפי ההגדרה, אוכלוסיה (אוכלוסיה של אבנים), כי הרי בסופו של דבר גם האבנים הם חלק מהסביבה.

  

נסו בעזרת הציור להגדיר לבד מהי חברה. אם הצלחתם- מה טוב, ואם לא אז ליחצו עלי.

 

כעת הורידו את דף העבודה שכאן והשלימו את מפת המושגים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ומכאן הדרך ברורה- אל הדף הבא.

חזרה אל דף הבית