שם המנהלת: הגב' מירי דונדיש

פיקוח: מחוז דרום

שם המפקחת: הגב' איריס סנדלר

מגזר: ממלכתי ( חינוך מיוחד)

מס' תלמידים: 62

מס' כיתות: 11

 

 

תיאור כללי:

בית ספר 'ניר' הינו בית ספר לתלמידים בני 6-21 המאובחנים כבעלי עיכוב התפתחותי שכלי והם מתפקדים ברמת פיגור בינוני מורכב עד עמוק קשה וסיעודי.

 

 

חזון/ ייעוד בית הספר/ עיקרי התפיסה החינוכית של בית הספר

צוות ביה"ס והמנהלת העומדת בראשו, מאמינים בזכותם הטבעית והבסיסית של כל התלמידים ללימודים, מתוך הכרה וקבלה של שונות בני האדם. הכרה זו מעוגנת בשמירה על כבוד האדם באשר הוא אדם.

אנו, כאנשי חינוך, מחויבים לפתח דרכים מגוונות של התאמות חינוכיות ומתן תמיכה לתלמידים עם לקויות ונכויות מורכבות, על מנת לאפשר התפתחותם באופן מיטבי.

הילד והילדה הנער והנערה הלומדים בבית ספרינו הם עולם ומלואו וככאלה אנו שואפים לתת להם את המיטב כדי לשפר את איכות חייהם, זאת תוך שיתופי פעולה בצוות, לקיחת אחריות משותפת, התמקצעות בתחום,  יצירתיות ועשייה יום יומית. אנו רואים חשיבות עליונה בהתאמת והנגשת התוכן הלימודי לתלמידינו באמצעות מתן מענה טכנולוגי הולם

( אייפדים, מערכות מיקוד מבט, לוחות תת"ח ועוד....)

 

 

תיאור כללי של סגל ההוראה (ותק, השכלה, מידת מחויבות, מעורבות וכדומה):

סגל ההוראה של בית הספר מונה 34 מורים. בשנים האחרונות עלה צורך מן השטח בקליטת מספר רב של מורים בכל שנתון בגלל צוות ותיק שפרש לגמלאות ובמקומו הגיע צוות צעיר וחדש. ראינו חשיבות גדולה בקליטת הון אנושי איכותי, כזה שיהווה נכס מקצועי שבית הספר יכול להישען עליו בעתיד, מתוך מטרה שתהליך הקליטה יגרום למורה להיקלט ולהישאר אצלנו בבית הספר. צוות המורים החדש מלווה על ידי מורים ותיקים ועל ידי יועצת בית הספר, המקיימת קבוצת תמיכה המסייעת למורים החדשים בכניסתם לתפקיד. צוות המורים וכלל העובדים בבית הספר מחויבים מאד לתלמידים ולשיפור איכות ההוראה. השנה נקיים השתלמות מוסדית בנושא העצמה אישית כדי לתת מענה נוסף לצוות המתמודד עם קשיים העולים מן השטח, כמו כן תקבלנה הסייעות קבוצות תמיכה גם הן מלוות על ידי היועצת לצורך העצמתן של הסייעות והראייה שהן חלק חשוב מצוות בית הספר.

 

 

   תיאור כללי של קהילת בית הספר והקשר עם הקהילה (לרבות מוסדות חינוך ותרבות בסביבתה):

קהילת בית הספר כוללת ראשית, את  התלמידים וכמובן את הצוות העובד איתם. אנו רואים חשיבות גדולה בקשר שבין בית הספר והקהילה ועושים הכל כדי לרקום תשתית חזקה להידוק  קשר זה. דוגמאות למוסדות איתם נבנה הקשר:

בית הכנסת השכונתי ( לקיום טקס בר/בת מצוות לתלמידים).

בית הספר היסודי "שקד " – שיתופי פעולה בתחום החברתי –לימודי ( החל ממסיבות משותפות בחגים ועד לקבוצת למידה שיוצאת בימי רביעי לאורך השנה לחווה החקלאית ויחד נחשפים התלמידים לטבע לבע"ח וללמידה חווייתית.

מקיף – ח' (קבוצת המשצ"ים) זו השנה השנייה שיחד עם מקיף ח' אנו יוצאים לטיל בארץ , השנה נצא לפארק אשקלון ולנחל לכיש על מנת להעמיק את הקשר וליהנות מיופייה של א"י .

"גיבורים קטנים"- במסגרת שיתופיי הפעולה של עמותה זו שמטרתה לקרב את האדם החריג לקהילה תלמידינו נהנים ממגוון פעילויות כגון : טיולי ג'יפים , טקס בר מצווה בכותל והפנינג צבא ומשטרה .

עמותת "אתגרים" –מטרתה העיקרית של עמותה זו  היא לאפשר לילדים, בני נוער ובוגרים עם מגבלות פיזיות, חושיות, נפשיות לחזק את ביטחונם העצמי, דרך פעילות אתגרית הכוללת מסלולי מכשולים, טיפוסי חבלים ועוד . תלמידינו נהנים מפעילות זו בימי א' לאורך השנה .

אולפנת אשדוד- במסגרת פרויקט "לאורו נלך" מגיעות לבית ספרנו תלמידות כיתה י' בימי ג' לאורך השנה ויחד תלמידינו נהנים מפעילות ספורטיבית , הפעלות מוזיקליות ואף עבודה משותפת בסדנת העבודה.

בית הספר ישתתף בשבוע להסברה אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים , נארח תלמידים מבתי הספר השונים בעיר לפעילות משולבת עם תלמידינו , נשתתף בפעילות שונות ברחבי העיר ונמכור ממעשה ידי התלמידים .

 

 

תיאור כללי של בית-הספר (כמו: היסטוריה קצרה שלו, מעמדו בקהילה, תהליכי שינוי, גורמים מעורבים וכד'):

בית ספר 'ניר' הוקם בשנת 1983. בשנת 1993 עבר בית הספר למבנה הנוכחי, ובשנת 2011, עבר שיפוץ והתאמה לצרכי התלמידים בעלי המורכבויות הקשות. המבנה כולל חדרי כיתות, חדרי טיפול, חדרי ספח מיוחדים, מנופי תקרה, ממדי"ם, ועוד. בית ספר 'ניר' הינו בית ספר לתלמידים בני 6-21 המאובחנים כבעלי עיכוב התפתחותי שכלי והם מתפקדים ברמת פיגור בינוני מורכב עד עמוק קשה וסיעודי. בשנים האחרונות השתנה אופיו של בית הספר והאוכלוסייה שמגיעה אלינו  יותר סיעודית ובעלת מורכבויות פיזיות ובריאותיות.

בבית הספר 62 תלמידים, 11 כיתות אם , מתוכן 6 סיעודיות ו-5 פיגור בינוני מורכב. התלמידים לומדים בשתי שכבות גיל: שכבה צעירה ושכבה בוגרת.

בית הספר עובד דרך משרד החינוך מהשעה 8:00-14:30 וממשיך דרך הרווחה עד לשעה 18:00.

בית הספר ייחודי בהרכבו בעיר והוא נותן מענה לתלמידים מהעיר ומהאזור. התלמידים ברובם תושבי אשדוד, וחלקם תושבי הסביבה ( קרית גת, יבנה, גדרה, מ.א.חבל יבנה, מ.א. באר טוביה, מ.מ. גן יבנה, מ.א. לכיש, גדרות ועוד)

בית הספר עובד בתיאום מוחלט עם דרישות משרד החינוך ובצמידות לרשות המקומית, בעיקר למחלקת החינוך המיוחד .

 

  

אתגרים מרכזיים של בית הספר:

 

 

1 קבלת תלמידים חדשים עם לקויות מורכבות המצריכות התמקצעות בתחום החינוכי טיפולי.

2. שיפור דרכי העבודה ותכניות פדגוגיות כחלק מיישום המטרה ללמידה משמעותית.

3. הטמעת שימוש בטכנולוגיה מסייעת במסגרת חוק הנגשה פרטנית (אייפדים אישיים, תוכנות דיבור, מערכות מיקוד מבט וכד')

3. קליטת מורים חדשים, מצעירה ומרעננת את המערכת הבית ספרית ומאתגרת מבחינה מערכתית.

4. שינויים בקרב בעלי התפקידים בשל כניסת צוות חדש למערכת.

5. שיפור מתמיד של שיתופי הפעולה עם המדריכים לקידום תכניות לימודיות בית ספריות.

6. שילוב סטודנטים בעבודה מעשית בביה"ס הלומדים במכללות במסלול לחינוך מיוחד כחלק מהניסיון לאתר עתודה עתידית לבית הספר.

7. עיצוב סביבה לימודית מותאמת לצרכים הייחודיים של התלמדים.