הורים יקרים

בימים טרופים אלה אנו נמצאים במצב, אשר גורם לפחד, לחץ וחרדה. הפחד הינו נורמלי, הבעיה היא בחרדה.

ילדינו, המפרשים את העולם, לא אחת מתוך התנהגות ורגשות שלנו, סובלים אף יותר מלחץ וחרדה.

כיצד נוכל להקל על ילדינו (וגם עלינו)?

לדובב - חשוב שלילד תהיה הזדמנות לדבר על מה שהוא חווה, מרגיש, להביע את הפחד ומורת רוחו מהמצב. גם אם הוא חוזר על אותם סיפורים. חשוב לתת לילד להביע בדרכים שונות ולא רק בשיחה. כמו ציור, משחק בובות, משחק סוציודרמטי, כתיבת יומן,

להקשיב - להקשיב לילדינו הקשבה מלאה. להביט בהם כשהם מדברים, לקלוט מתוך דבריהם איך הם מרגישים. להיות עם הילד- זה אומר לנסות ולהרגיש את רגשותיו של הילד. לא לשלול את אשר הוא אומר אם ילד אומר "אני פוחד" לא לשלול ולומר – "אין לך ממה לפחד " אלא לומר "אני שומע/רואה/מרגיש שאתה פוחד"

לשתף - לשתף את הילדים במה שאנו חשים, כמובן ע"פ יכולתם ולא להעמיס עליהם. "גם אני פוחדת, לכן אני נכנסת לחדר ביטחון כשאני שומעת אזעקה" "גם לי קשה עם המצב" - השיתוף הרגשי מקרב ונותן לילד לגיטימציה לדבר על רגשותיו. שיתוף נוסף הוא במצב הקיים. לא לטייח או לומר "הכל בסדר" "שום דבר לא קרה".

להסביר - הדמיון אצל הילדים מפותח מאוד הרבה יותר מהמציאות. לכן יש להסביר לילדים את אשר קורה הסבר מותאם גיל. גם על מנת לקבל את שיתוף הפעולה שלהם חשוב לתת הסברים מפורטים. "המצב בו אנחנו נמצאים נקרה מלחמה" הרעש אותו אנו שומעים זה אזעקה" "כדי שנשמור על עצמנו יש להיכנס לחדר ביטחון" ועוד.

לשמור על שגרה – במצבים של בלבול ולחץ שגרה שומרת עלינו קל וחומר על ילדינו. מעניקה להם תחושה של ביטחון. לכן חשוב להיצמד לשגרה יומית של קימה, ארוחות, שעת שינה. חשוב לשמור על שגרה של גבולות כמו: אם תמיד היה חשוב בבית לאכול בפינת האוכל ולא להסתובב בבית עם אוכל, יש לשמור על כך.

יוזמה ועצמאות - גם יוזמה ועצמאות מעניקים תחושת ביטחון וכן הרגשת שליטה. לכן, יש לחפש איך עושים זאת בשגרה החדשה. אפשר לשאול את הילד מה הוא רוצה שיהיה בחדר הביטחון (בובה שהוא אוהב, משחק או חפץ אחר אליו הוא קשור).

עידוד – לעודד את הילד כל הזמן. לראות את החיובי בכל מצב, את מה שיש ולא את האין. לתת תקווה לימים של שקט, ולעודד את יכולותיו של הילד.

לעשות דברים יחד – כשעושים דברים יחד קל לדובב את הילדים, זה זמן נוח לשיחה הדדית, שיתוף הדדי, ולתת מקום ליוזמה ועצמאות. לתת לילד תחושה של מסוגלות ויכולת דרך בקשת עזרה בבית. דוגמאות למה אפשר לעשות: לבשל, לאפות , לסדר תמונות, מלאכות בית שונות, להרגיע אח קטן ועוד.

לשחק יחד, משחקים בנדמה לי, משחקי קופסה שונים, לספר סיפורים,לצייר, לעבוד עם בצק וחומרים נוספים ע"פ גיל הילד. לשיר לקפוץ ולרקוד. לעשות יחד את הדברים שאוהבים נותן הרגשה טובה, משחרר חומרים הנותנים לנו הרגשה אושר עונג ורגיעה

מגע - הכול לשלב עם מגע. לחבק, לנשק, ללטף, לעסות. המגע בגוף מאדם אהוב משחרר אף הוא חומרים מרגיעים ומענגים. מעניק תחושת ביטחון ומפחית לחצים וחרדות.

 

  פעילויות לשעת חירום 

 תרגיל למידה בחירום 12.2.2017

 קבצים לתלמידים ללמידה מרחוק

                     

 

ערכת פעילות לילידים והורים במרחבים מוגנים

http://www.yeladim-edu.org.il/docs/fun-kit.pdf

 

 

 

 

מוקד מידע פיקוד העורף

1207 מכל טלפון

 קשר חם למידה מרחוק לשעת חירום

למידה בחירום בחינוך המיוחד

בלוג לתלמידים לשעת חירום

 קובץ פעילויות משרד החינוך

 פיקוד העורף
 שעת חירום קובץ פעילויות ומידע

 שיחות עם התלמידים לאחר החזרה   ללימודים

 היערכות לחזרה ללימודים בעת     ואחרי מצב החירום

 
טלפונים חרום באזור המרכז ושפלת החוף
טלפונים חרום ארצי : משטרה 100 , מגן דוד  101 , חברת חשמל  106,מוקד שריפות קקל  1800250250, טלפון צהלי חרום ביהודה, בשומרון ובבקעה 1208
העיר חדרה , משטרה 04-6327444 , מגן דוד 102 ,בית חולים 04-6304271 ,מוקד עירוני  106
העיר חיפה , משטרה04-8354444  , מגן דוד 04-8512233 ,בית חולים 04-8543111 ,מוקד עירוני   106
טבעון , משטרה 04-9831444 , מגן דוד 04-9834211 ,בית חולים 04-8543111 , מוקד עירוני 08-9726020
העיר רמת גן , משטרה 03-5460111 , מגן דוד 03-6104444  ,בית חולים 03-6742222  ,
העיר תל אביב , משטרה 03-5644444 , מגן דוד 03-5460111 ,בית חולים 03-9377011 ,מוקד עירוני
העיר אשקלון , משטרה 100 , מגן דוד 101 ,בית חולים 086745555, 1255177  ,מוקד עירוני 086792306
העיר אשדוד , משטרה   , מגן דוד 101 ,בית חולים   ,מוקד עירוני  8676646- 08
העיר רחובות , משטרה   , מגן דוד 101 ,בית חולים 08-9441211 ,מוקד עירוני 9461977 - 08
העיר רמלה , משטרה  9279555 – , מגן דוד 101 ,בית חולים אסף הרופא
08-9779999 
העיר לוד , משטרה 100 , מגן דוד  102 , בית חולים אסף הרופא08-9779999,מוקד עירוני  08-9229222