דבר המנהלת 

 

אגרת להורים: תרגיל ארצי במתווה של רעידת אדמה

 

 

הורים יקרים שלום,                                                                                                                                                                                                                  11/09/11

שנת הלימודים נפתחה בטקס חגיגי ומרגש בו קיבלנו בברכה את תלמידי כיתות א', התלמידים החדשים שהגיעו אלינו ואת התלמידים החוזרים שלנו.

ברכות למשפחות החדשות שהצטרפו אלינו למשפחה הגדולה שלנו.

חלף שבוע אשר במהלכו קיימנו אסיפות הורים בשלושה ערבים לאפשר להורים להם יותר מילד אחד בבית הספר להגיע לכל המפגשים. אני מבקשת להתייחס לנקודות שעלו באסיפות ההורים:

ביטחון   במהלך השבוע שחלף המורות רעננו את ההנחיות "הכי מוגן שיש" בכיתות ובחצר בית הספר. תרגיל בית ספרי נקיים בשבוע הבא בתיאום עם קב"ט היישוב שוקי שוחט ורכזת הביטחון אלכסנדרה זיו. אני מבקשת לחדד את סדר הפעולות בהישמע אזעקת ירי טילים לכיוון עומר: (עפ"י חוזר מנכ"ל משרד החינוך סו'/3ב)

1.      כשהילדים בכיתה:

א.      יש לשבת על הרצפה בצמוד לקיר פנימי, לרדת מקו חלון.

ב.      יש להתרחק מחלונות ומפתחים.

ג.       יש להגן על הראש באמצעות הידיים.

ד.      לאחר דקות מספר יש להיכנס בצורה מסודרת למקלט/מרחב מוגן תיקני.

ה.     זמן ההתארגנות שלנו על פי הנוסחה "הכי מוגן שיש" הוא 60 שניות בלבד.

2.      כשהילדים בהפסקה:

עם שמיעת האזעקה, יש לרוץ תוך 60 שניות ולתפוס מחסה/ מרחב מוגן על פי הנוסחה "הכי מוגן שיש".

במידה ונכנסו לכיתה יש לשכב בתוך הכיתה, רחוק מחלונות, כשהידיים מגוננות על הראש ולהמתין להנחיית גורמי הביטחון/ הנהלת בית הספר.

אנו נמשיך לרענן את ההנחיות ולדאוג לביטחונם של הילדים.

תוכניות לימודים בימים אלה אנו מזינים את אתר בית הספר ובכלל זה את תוכניות הלימודים בנושאים השונים בפירוט.

לבקשת הורים, בשלב זה אני מעבירה את הנושאים הנלמדים במקצועות בשכבות הבאות:

אנגלית א':זיהוי אותיות ה-  a b c  , בניית אוצר מילים בנושאים: צבעים, מספרים, חיות, חפצים בכיתה ובבית הלמידה הינה דרך תמונות, חפצים ושירים.

אומנויות הבמה ב': הכרת מושגי יסוד במוסיקה ותיאטרון, קצב ומקצבים, קשר במה קהל,

שירים בנושאי חגים ומועדים ובנושאים כלליים, הכרת האומן עוזי חיטמן ושיריו.

אומנות ד': צבעים  והאופנים באים הם משתקפים בעונות השנה, טכניקות קישוט וחגי תשרי, התבוננות ביצירת האומן פיקסו, ניתוח והשוואה בין יצירות של פיקסו לאומנים נלמדים אחרים, פיסול בחומרים ממוחזרים, רישום בשחור לבן.

 

משחקי חשיבה ב' – ד': נעסוק במס' אשכולות: ערכים, רגשות, פיתוח חשיבה , כללים וחוקים מחיי היומיום, כל זאת דרך משחקי חוץ, משימות יצירתיות, העשרה, שיח פורה ומשחקי קופסה.

מחשבים בכיתות

השנה הצטרפנו לתוכנית הקיימת שנה שנייה במערכת החינוך התאמת

מערכת החינוך למאה ה-21.        

מטרת התוכנית היא להוביל לקיומה של פדגוגיה חדשנית בבתי הספר תוך כדי הטמעה של  טכנולוגיית המידע.

ההוראה מותאמת לשונות התלמידים, שוברת מחיצות בין העולם מחוץ לבית הספר לעולם בתוך בית הספר ועושה שימוש ככל שניתן בטכנולוגיה כדי לקדם את תהליכי ההוראה הן ברמה הפדגוגית והן ברמה האדמיניסטרטיבית.

התכנית היא רב שנתית, ובתי הספר מתוכננים להיכנס למהלך בשלבים אחדים:

שלב בסיסי - לבתי ספר מסופקים מחשבים ניידים למורים ועמדה בסיסית בכל כיתה (מקרן, אמצעי החשכה, רמקולים וחיבור אלחוטי לאינטרנט); צוות ההוראה בבית הספר מלווה בהשתלמות והדרכה; בית הספר מקבל תקציב שוטף להפעלה הכולל תקציבי חיבור לאינטרנט, לספקי תוכן ותקציב לתחזוקה.

שלב מתקדם - מלבד השלב הבסיסי, משרד החינוך מסבסד רכישת מחשבים ניידים לתלמידים ולוחות אינטראקטיביים כדי להגיע למצב של מחשב נייד לכל חמישה תלמידים, כולל עמדות טעינה בבית הספר.

בית ספר "עומרים" כעת נמצא בשלב הבסיסי ומשתלב בתהליך התאמת מערכת החינוך בבית ספר למאה ה-21.

ניקיון  אנו מאמינים כי הניקיון הוא ערך ומחנכים את הילדים לשמור על הניקיון האישי והסביבתי שלהם ובכלל זה הכיתה, חצר בית הספר והשירותים.

ניקיון השירותים 2 עובדות ניקיון הבוקר מנקות פעמיים ביום את 44 ביתני השירותים. ישנם מקרים בהם בין הניקיונות בסבבים אלה מדווחים תלמידים או חברי צוות כי השירותים אינם נקיים או חסר נייר. במקרים אלה אנו מפנים את המנקות למקום. אנו מעודדים את התלמידים להגיע למזכירות ולדווח לנו על מקרים אלה.

כינים  נושא זה עלה באסיפות בשכבה ב'. קיימת מגפה ואנו מבקשים מההורים בכל הכיתות לבדוק את ראשי הילדים. אם היה ונמצאו כינים יש לערוך טיפול ולנקות את הראשים ולחזור על הטיפול פעמים נוספות עד אשר הראשים יהיו נקיים לחלוטין. 

בקשות מיוחדות  המדיניות שלנו לא לדרוש מהתלמידים רכישות לציוד מעבר לזה שביקשנו בסיומה של שנת הלימודים שעברה. המורות מכירות הנחייה זו.

 

שערי כניסה לבית הספר  שלושה שערי כניסה לבית הספר, ברחוב רותם, ברחוב הדר וברחוב תפוז. בשני השערים , רותם והדר ישנם שומרים במהלך שעות הלימודים והשעות הפרטניות. לנוחיות הקהילה הוסיפה המועצה המקומית שומר לפתיחת שער הנוסף ברחוב תפוז. השער נפתח בתחילת יום הלימודים ובסיומו זאת, על מנת להקל על הלחץ הנוצר בשערים  רותם והדר  בשעות אלה כאשר ההורים מסיעים את הילדים. אופן החניות הכפולות, הורדת התלמידים בין המכוניות, והנסיעה לאחור מסכנת את חיי ילדינו.

אנו מבקשים מהתלמידים הגרים באיזור תפוז איקליפטוס והשכונות החדשות להגיע לבית הספר ולצאת בסיומו של יום משער זה.  וכמובן בכל עת מבקשים מההורים שלא לעבור על חוקי התנועה והזה"ב.

מחשב אישי  ישנם תלמידים המגיעים לבית הספר עם מחשבים ניידים אישיים. זאת על פי המלצות הצוות הבין מקצועי. המחשבים האישיים הינם באחריות בעליהם.

אקוסטיקה בכיתה ג'5 בשכבה ג' ישנן 5 כיתות. זה המחזור הראשון שלנו עם 5 כיתות ועל כן היה להכשיר מבנה כיתת האומנות לכיתת אם. נרכש ציוד חדש: שולחנות, כסאות ולוח. תודתנו לראש המועצה ועובדיה. הכיתה גדולה ורחבת ידיים. בימים אלה וועד ההורים הכיתתי נערך להוסיף ווילונות, בכיתה ישנה פינת ישיבה, מחשב והיא ממוקמת במסדרון יחד עם מקבילותיה לשכבה. ההורים ביקשו מהמחנכת לבדוק את האקוסטיקה בכיתה. המחנכת והמורות המקצועיות המלמדות בכיתה כמו גם המורה לאומנות אשר לימדה בכיתה זו מספר שנים טוענות שאין בעיה אקוסטית בכיתה ותפילתן שכל כיתות האם תהיינה כאלה...

תאים אישיים (לוקרים)  התאים האישיים (הלוקרים) ממוקמים בכיתות או במסדרונות בכל שכבות הגיל א'-ו' ניתן עדיין לרכוש. אנא, עיונכם בחוזר המופיע באתר ביה"ס דרך הקישורית   

ועד הורים  בכל הכיתות  נבחרו נציגים לוועד ההורים. אנו מבקשים להודות לכל המתנדבים ורוצים לעודד הורים נוספים וחדשים להצטרף ולהיות חלק מהעשייה שלנו.

רשימת נציגי הכיתות נמצאת באתר בית הספר בלשונית ועד הורים.

 

אנו מבקשים להודות להורים הרבים שהתקשרו, כתבו והגיעו לעודד ולחזק את ידינו במהלך חופשת הקיץ ובשבוע הראשון ללימודים. תודה. תודה רבה.

במקרים בהם קיימות שאלות, הארות, בקשות, הצעות או כל דבר מה אחר דלתי פתוחה .

שתהיה לכולנו שנה שקטה ורגועה. שנשמע ונעשה טוב.

תמיד,

רחל שוסטק

 

 

ברכה לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב- ראש מועצת עומר מר פיני בדש

 

פתיחת שנת הלימודים תשע"ב

 

ראש המועצה פיני בדש, מנהל אגף החינוך ד"ר אמיר ברנע

הורים,  חברותי לצוות ותלמידים  יקרים – בוקר טוב

 

בוקר טוב של התרגשות רבה לכם תלמידים, להוריכם, לצוות החינוכי אשר ילווה אתכם השנה ובכלל זה גם אני.

 

הבוקר הוא בוקר של פתיחת שנת הלימודים וקבלת כיתות א'.

הרשו לי, בשם הצוות החינוכי והמנהלי לברך אתכם.

 

ראשונים חביבים אתם תלמידי 5 כיתות א'.

 

היום מלווה בהרגשה מיוחדת, גדלתם. אתם כבר לא הולכים לגן. גם משהו במבט של ההורים קצת שונה היום.

את היום הראשון הזה כנראה לא תשכחו אף פעם. מעכשיו תקומו כל בוקר ללימודים בבית הספר. בכל יום תבואו לכיתה החדשה שלכם, והמורות תקבלנה את פניכם בשמחה ובאהבה.

בית הספר הוא מקום שבו יפתחו בפניכם עולמות חדשים. חשוב שלא תתביישו אף פעם לשאול שאלות ולהתעניין. הסקרנות שלכם תוביל אתכם להרפתקאות בין דפי הספרים ובעולם המספרים. תלמדו שחשוב מאוד לעזור לחברים, להתיייחס בכבוד להורים ולמורים ולפנות אליהם בכל פעם שתצטרכו.

 

לתלמידים השבים אלינו ולכל אלה שהצטרפו השנה- אני מאחלת קליטה מהירה. שמחנו מאוד לראות את הכישורים החברתיים והאחריות הקהילתית שהתלמידים הוותיקים גילו בפעילות הגיבוש אשר קיימנו השבוע.

אנו גאים בכם תלמידים. אנו גאים ב-780 התלמידים שיש לנו השנה ב-27 כיתות. בלי עין הרע. 780 תלמידים.

 

הרשו לי לברך את צוות המורות שלנו. לאלה שאיתנו זה מכבר ולאלה שהצטרפו השנה למשפחה הנפלאה הזאת,

לאחל ליהודית אילות שפרשה לגמלאות לאחר שנים של עבודה עם הילדים בריאות ונחת מהמשפחה.

לדנה הסגנית תודה על המסירות בעבודה המקדמת ענייני בית הספר שעשית במהלך החופשה.

 

תודתי לצוות שליווה את הכנת טקס הפתיחה, לשלומית, ליאורה, איריס ונופר המחנכות. לרחל נווה, רינה מזל טוב, אריאלה בנימין דומפרוכט  לליה אליאס וכמובן שלכם תלמידי שכבה ו' – הבוגרים החדשים שלנו, יישר כוח! אתם ראש החץ.

 

אני מבקשת להודות

לך פיני על הדאגה והמעקב אחר התנהלות ההערכות לפתיחת השנה אני מזמינה את ההורים לראות את מה שנעשה במהלך הקיץ בבית הספר. באולם הספורט, בחדרי הכיתות, בציוד החדש: שולחנות, כסאות, לוחות, מזגנים, בבניית הספסל , הגדרות הפרגולה.

 

לך אמיר על הליווי בעצות חכמות ובמתן הידע המקצועי שלך לנו. אני רוצה לנצל את ההזדמות גם להודות לך שהגעת לברך אותנו בימי הערכות בגעש שם עשינו ימים של העצמה אישית ולמידה על החינוך האישי –הומניסטי.

 

 לציון מנהל אחזקה על שבילה בבית הספר אין ספור שעות בשיפוצים בסבלנות ורצון מקדם.

לשוקי הקבט על השותפות בהדרכה וליווי הילדים לבטחון.

 

השנה נשים דגש מיוחד על חינוך ערכי לאהבת הארץ והכרת המורשת היהודית.

בליווי המכון לחינוך דמוקרטי שפועל השנה ברמה היישובית ובכלל זה גם בבית ספר ספרנו, נעסוק בתרבות הדיבור והשיח.

 

חשוב מאוד לאמר ולהביע את דעותנו ורצוננו, אך תמיד,  תמיד יש לשמור על דרך ארץ. אנו כאן לשמוע הכל ולתת את המיטב בחינוך ילדינו.   לשמור על כבוד הזולת: התלמיד, המורה, ההורה והמנהלת תוך מתן דוגמא אישית בהתנהלותינו ביושרה ובאמינות מוצא פינו. מעל הכל אנו חיים במדינת חוק וחובה עלינו לשמור על החוקים ולפעול על פיהם.

 

אני רוצה שנשמר את החגיגיות של יום פתיחת שנת הלימודים וננתב אותה לשמחת-עשייה לאורך השנה. נלמד ונחנך לאורח חיים בריא ופעיל ויחד נפעל לטיפוח אווירה סובלנית ומכבדת  תוך שלילת האלימות לסוגיה.

 

תודתי לחברים בועד ההורים ולהורים הפעילים של שכבה א' החדשה,  על העבודה המשותפת בה אני מאמינה ושבעיני תמיד מפרה. דלתי פתוחה.  אשמח לראות אתכם גם בהמשך.

אני קוראת לכם לקחת חלק בעשיה שלנו ולהיות מעורבים.

 

ולסיום, אני רוצה לומר לכם ההורים,

אנו יודעים שהיום, אתם מפקידים בידנו את היקר לכם מכל.

נעשה כל שלאל ידנו לשמור על שלומם ובטיחותם. נעזור להם ללמוד,

להשכיל ולקנות דעת מתוך אמונה ביכולתם, במסירות ובאהבה.

 

מי ייתן ותהא השנה הבאה עלינו לטובה שנה של ביטחון ושלווה

 

 

ברכתה של נציגת הורי שכבה א' בטקס תחילת שנה

 

מר פיני בדש,

גב' רחל שוסטק,

מורי בית הספר,

הורים,

תלמידים,

 

והעיקר – תלמידי כיתות א' הנפלאים, וביניהם - טליה שלי.

 

 

זהו, אתם כבר לא "עולים לכיתה א', אתם כבר "תלמידי כיתה א'. ואנחנו מתקשים להאמין!

 

 

הרי לא מזמן זה היה כשעוד חלמנו אתכם, לא מזמן יצאנו איתכם מבית החולים, תינוקות ורדרדים ומתוקים, לא מזמן נכנסתם בצעד מהסס ליומכם הראשון בגן, יד קטנטונת לופתת אצבעות גדולות וחמות. והנה עכשיו אתם כבר בבית הספר.

 

ואני אגלה לכם סוד, ילדים אהובים: אנחנו, ההורים שלכם, מתרגשים היום ממש כמוכם.

 

גם אנחנו קצת חוששים, אך הרבה סומכים עליכם: שתדעו כיצד להשתמש בתבונה ובבגרות בכל מה שיעניקו לכם המורים והמורות שלכם. אנחנו בוטחים בכם שתלמדו כאן להיות אנשים וחברים טובים, שתרחיבו ידע על עצמכם ועל הסביבה, שתרכשו מיומנויות חדשות, והכי חשוב – שתיהנו תוך כדי מהדרך. תשמרו על הצחוק המרענן שלכם, שאנחנו כל כך אוהבים, על היכולת להשתובב, לרצות ולהאמין בכל הכוח, להתפעם ולהתלהב מגילויים חדשים, כמו סתם אבן יפה בצד הדרך, מה שאנחנו, המבוגרים, לפעמים שוכחים.

 

ועכשיו תגידו לי שהיום אתם בוגרים, ואנחנו יודעים את זה וגאים בכם. אבל בשבילנו תמיד תישארו אפרוחים רכים וצהובים, כמו שאתם היום.

 

מאחלים לכם בהצלחה ואוהבים אתכם המון.

 

 

 

 

 

 

  ‏26/08/2011

חוזרים לבית הספר בדרך הבריאה

                   

איזו ארוחה מומלצת לבית הספר, איך מרגילים את הילדים ללכת לישון מוקדם ואיזה ילקוט מתאים לילד?

 

כל שנה לקראת תחילת שנת הלימודים הורים וילדיהם נערכים ומתכוננים לחזרה לבית הספר.

לשמירה על הבריאות ועל יכולת קוגניטיבית טובה של הילד חשוב מאד להיערך לתזונה נכונה ולשינה מספקת בלילה וחשוב אף לבחור עבורו ילקוט נכון ומתאים לנשיאת המחברות, הספרים וכלי הכתיבה.

 

המלצותיהם של מומחי המרכז הרפואי סורוקה

 

גב' עדינה בן אהרון, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי סורוקה מקבוצת ה"כללית":

" כבר בילדות מומלץ להקנות לילדים הרגלי תזונה בריאים כדי למנוע השמנה וחוסרים תזונתיים בגיל המבוגר.  תזונה נכונה בשנות הילדות והתבגרות והרגלי אכילה בריאים חשובים לבריאות הילדים ולהתפתחותם השכלית, הרגשית והחברתית".

 

לקראת פתיחת שנת הלימודים ממליצה הגב' בן אהרון בנושא התזונה הנכונה והחזרה לסדר אכילה תקין:

·       מומלץ  לתכנן מראש עם הילדים את ארוחותיהם בכל ימות השבוע.

·       ארוחת הבוקר

§       יש להקפיד שהילדים יאכלו ארוחת בוקר לפני היציאה לבית הספר. ארוחה זו מספקת אנרגיה לאחר צום הלילה, נותנת הרגשת שובע, מונעת נישנושים מיותרים בהמשך היום, משפרת את מצבם התזונתי ומסייעת לילדים להיות יותר מרוכזים, רגועים וערניים ולהצליח יותר בלימודים.

§       דילוג על ארוחת בוקר מקשה על השגת הצרכים התזונתיים בעיקר אצל ילדים ומתבגרים שנמצאים בשלבי התפתחות וגדילה.

§       ילדים שאינם אוכלים ארוחת בוקר אף נוטים יותר להשמנה.

§       על ארוחת הבוקר לכלול: פחמימות (פרוסת לחם, לחמנייה, פיתה מחיטה מלאה, לחם דגנים מלאים, עוגיות שיבולת שועל, דגני בוקר מלאים או גרנולה העשירים בסיבים תזונתיים, בוויטמינים ובמינרליים),  חלבון (חלב מועשר בסידן, גבינות עד 5% שומן מועשרות בסידן, יוגורט או מעדנים עם פירות), ירקות (מכל הצבעים) ושתייה.

·       ארוחת עשר:

§         מומלץ לצייד את הילדים בארוחת עשר שהוכנה בבית ולא בכסף לקנייה בקיוסק - ברוב המקרים הילדים קונים חטיפים וממתקים שאינם מזינים.

  • ארוחת העשר תכלול: כריך המורכב מפחמימות (לחם - רצוי מדגנים מלאים, לחמנייה או פיתה - רצוי מחיטה מלאה, חלבון (גבינה לבנה או צהובה עד 5%, חביתה, טונה או פסטרמה) ושומנים  (חומוס, טחינה, אבוקדו או זיתים)   בתוספת ירקות (קשים חתוכים), פרי (מכל סוג) ושתייה - מומלץ לצייד את הילדים בשתייה, רצוי במים ולא לסמוך על הברזיות בבתי הספר.
  • מומלץ לשים את ארוחת העשר בקופסאות שהוכנו מראש ואפשר להכין את הכריך ערב קודם ולהניחו במקרר.
  • ביום לימודים ארוך מומלץ לצייד את הילד בכריך, בירק, בפרי ובשתייה נוספים.
  • אפשר להוסיף חטיפים בריאים כמו:יוגורט, מעדן עם פירות, גבינה באריזה אישית, בייגלה,

      פופקורן,חטיף גרנולה או דגנים, פירות יבשים, גרגירי חומוס, גרגירי אפונה, גרגירי תירס או קלח  

      תירס, אגוזים ושקדים או חטיף חלבה.

·       ארוחת צהריים:

  • מומלץ שארוחה מוכנה תחכה לילדים עם חזרתם מבית הספר כדי שלא ינשנשו חטיפים.  
  • ארוחת הצהריים תכלול: מנה חלבונית (בשר, דג סלמון, טונה, או מקרל - מומלץ לפחות פעמיים בשבוע, עוף או הודו), מנת פחמימות (תפוחי אדמה, פסטה, קינואה, כוסמת, דגנים מלאים,אורז מלא, תירס,  בורגול, קוסקוס מלא או קטניות -אפונה, פול או עדשים), ירקות (מבושלים ו/או  סלטי ירקות) פרי מכל סוג ושתייה.
  • מומלץ לא להשתמש בתחליפי בשר - נקניקים, נקניקיות, קבב, המבורגר ובמנות מוכנות. 
  • כדי לחסוך זמן הכנה אפשר לבשל מראש ולהקפיא את המזון במנות אישיות ואפשר להכינן בצלחות לחימום במיקרוגל. ניתן אף להשתמש במזונות כמו טונה כתחליף למנה חלבונית, בתירס, אפונה, חומוס או שעועית קפואים כמנת פחמימות ובירקות שונים טריים או קפואים.

 

הנחיות כלליות בנושא תזונת ילדים ומתבגרים:

  • תזונה נכונה צריכה לספק את כל הרכיבים התזונתיים - פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים, מינרליים ומים בכמויות מתאימות ולכן כדאי שהתפריט יכלול מזונות מכל קבוצות המזון -  קבוצת הלחם, הפירות, השומן, החלב, הבשר. חשוב לגוון את סוגי המזונות מכל הקבוצות.
  • חשוב למנוע השמנה שהיא גורם סיכון למחלות רבות - יש להימנע  בעיקר מאכילה מוגזמת של חטיפים ושל מזון מהיר ומשתיית משקאות מתוקים.
  • יש לצמצם את את צריכת השומנים הרוויים, חומצות שומן הטראנס והסוכרים הפשוטים.
  • חשוב לעודד צריכת סיבים תזונתיים מירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות.
  • חשוב לעודד צריכת מוצרים עשירים בסידן החשוב בבניית העצמות ומצוי בעיקר בחלב ובמוצריו, בירקות ירוקים ובקטניות.
  • חשוב לעודד צריכת מזונות עשירים בברזל למניעת אנמיה. הברזל מצוי בבשר בקר, בהודו ובירקות ירוקים.
  • חשוב לעודד שתיית מים.
  • יש לקנות מזונות בריאים, להציע למתבגר ארוחות מאוזנות ולהקפיד על זמני ארוחות קבועים.
  • רצוי להנהיג לפחות ארוחה אחת משותפת של כל המשפחה - לארוחות משפחתיות תפקיד חשוב בהקניית הרגלי תזונה נכונים.
  • הילדים מחקים את ההורים - יש לתת להם דוגמה אישית לאכילה בריאה ובכך להרגילם לאכול בריא.

 

למדו את הילדים לאכול נכון ובריא כבר מגיל צעיר והרגלים אלו ילוו אותם כל חייהם!!!

 

 

פרופ' אשר טל, מנהל מחלקת ילדים ב' והמרפאה להפרעות שינה במרכז הרפואי סורוקה: "במחקרים שונים הוכח בצורה חד משמעית כי חסך שינה או שינה לא טובה עלולים לגרום להפרעה משמעותית בתפקוד היומי שבאה לידי ביטוי באי־שקט ובעצבנות, בירידה במצב הרוח ובהפרעת קשב וריכוז. כל אלה עלולים להביא לקשיים בלמידה ולירידה כללית בהישגים.

המלצות רופאי השינה קובעות כי לילדים בגיל בית ספר יסודי דרושות 11-10 שעות שינה בלילה כדי לתפקד היטב ביום הלימודים. לנערים בגיל תיכון דרושות לפחות תשע שעות שינה בימי הלימודים".

 

לקראת סוף החופש הגדול והחזרה ללימודים ממליץ פרופ' אשר טל כיצד להכין את הילד לשינה טובה:

  • לשוחח עם הילד ולהבהיר לו שעייפות בתקופת הלימודים תפגע בהישגיו בלימודים.
  • מספר ימים לפני תחילת הלימודים יש להשכים את הילד בשעה קבועה (8:00 או קודם).
  • מומלץ שהילד ייחשף לאור השמש מייד עם ההתעוררות (אור השמש מפחית במהירות את רמת המלטונין - הורמון המשרה שינה).
  • יש להימנע משינה במהלך היום. אם הילד מאד עייף ניתן לאפשר לו לישון לא יותר מ־45 דקות, ולקום לא יאוחר מ־17:00 אחרי הצהריים.
  • בשעות אחרי הצהריים מומלץ מאד לבצע במשך 45 דקות פעילות גופנית שלא תימשך אחרי 17:30 בערב: הליכה, רכיבה על אופניים, משחקי כדור או כל פעילות גופנית אחרת.
  • בשעות אחרי הצהריים מומלץ להימנע מצריכת חומרים מעוררים כגון משקאות מוגזים ושוקולד (בהם יש קפאין).
  • רצוי לאכול כשעתיים לפני השינה.
  • כאשר מדובר בהפרעות נשימה בשינה יש לטפל בבעיה הראשונית: טיפול קפדני בבעיה (אם מדובר באסתמה) והתערבות טיפולית אם מדובר בהגדלה של השקדים והפוליפים.

 

פרופ' דן עטר, מנהל המחלקה לאורטופדיה במרכז הרפואי סורוקה: "נשיאת ילקוט באופן שאינו מתאים לילד עלולה לגרום לכאבי גב ולעיוות ביציבה שעלול להפוך לכרוני ולגרום לכאבים בצוואר. חוזר משרד החינוך קובע שמשקל הילקוט לא יעלה על עשרה אחוז ממשקל גופו של הילד."

פרופ' דן עטר ממליץ כיצד לבחור תיק מתאים ועל נשיאתו בצורה הנכונה והבריאה:

 

·       כשקונים ילקוט יש לוודא שהוא קל כשהוא ריק. משקל הילקוט כשהוא מלא, לא יעלה על עשרה אחוז ממשקל גופו של הילד.

·       מומלץ ששתי רצועות הנשיאה בילקוט יהיו רחבות, מרופדות ובאורך זהה. רצועות ארוכות מדי גורמות להטיית הגב לאחור ורצועות קצרות מדי אינן נוחות. הרצועות צריכות להיות בנויות כך שהילקוט יהיה צמוד לכל אורך הגב, הגבול העליון שלו מתחת לקו הכתפיים והגבול התחתון לא יעבור את קו תחילת הישבן. רצוי שתהיה בו חגורה שניתן לקשור על הבטן כדי לחלק את העומס.

·       בעת נשיאת הילקוט יש להקפיד שהרצועות יהיו על שתי הכתפיים.

·       את הספרים הכבדים יש לאכסן בתא הקרוב ביותר לגב  וחשוב להימנע מבליטות שידקרו את הגב.

·       ילקוט שנישא על גלגלים הוא בחירה טובה אם אין מדרגות רבות בדרכו של הילד לבית הספר, ואם מקפידים להחליף בין הידיים שמושכות אותו.

·       כדאי לעבור יחד עם הילד על מערכת הלימודים ולוודא שהוא לוקח רק את הספרים הרלוונטיים.

 

לפרטים נוספים:

ענבר גוטר, דוברת;  inbargu@clalit.org.il ;  050-6263063

שרון אדרי, ע' דוברת; sharonga@clalit.org.il ;   050-6264263

 

 

 

בית החולים סורוקה הוא אחד מ־14 בתי החולים של כללית בכל רחבי הארץ. הכללית היא ארגון הבריאות המוביל בישראל והשני בגודלו בעולם המשרת 3.9 מיליון לקוחות (54% מכלל המבוטחים בישראל) ב־1,300 מרפאות ומכונים. נוסף על בתי החולים עומדים לרשות כלל הציבור גם השירותים הבאים: רשת כללית סמייל לרפואת שיניים, רשת כללית רפואה משלימה, כללית אסתטיקה וכללית אישית להזמנת שירותים עד הבית. אתר האינטרנט (clalit.co.il) ומוקד השירות הטלפוני 2700 * עומדים לרשות הציבור 24 שעות ביממה למתן מענה לנושאי בריאות ולמידע כללי.