דף למורה

אוכלוסיית יעד : הפעילות "גיל ההתבגרות" מיועדת לכתות ו' +ז'.

זמן  למידה: מומלץ לבצע את הפעילות במחצית השניה של השנה בכתות ו'  ובכיתות ז' בשיעור חינוך חברתי במשך השנה  ולפי הצורך.  

תחום דעת : חינוך חברתי (כישורי חיים),מדעים, חינוך לשוני ותקשוב.

 בסביבות גיל 11 - 12 מתחילים שינויים פיזיים וקוגניטיביים הגורמים לשינויים נפשיים וחברתיים בקרב בנים ובנות. השינויים הללו מאפיינים את תקופת גיל ההתבגרות. בתקופה זו חלים שינויים רבים בפרק זמן קצר. רוב המתבגרים חשים בלבול, תסכול, בעיות ביחסים עם ההורים. המתבגר זקוק בתקופה זו להרבה תמיכה, לכן לקבוצת השווים יש תפקיד חשוב מאד בתקופת ההתבגרות.

גיל ההתבגרות הנו גיל הכולל בתוכו שלבים התפתחותיים שונים, כאשר כל אחד מהשלבים הללו מכיל בתוכו שינויים רבים אותם עוברים המתבגרים. שינויים אלו הנם בתחום המשפחתי, הנפשי, הגופני והחברתי. התהליך מלווה לעיתים בבלבול ובתחושת בדידות הנובעת מהתהיה "מה קורה לי"?  ו "האם זה קורה רק לי"? 

כתוצאה משינויים אלו ובעיקר מהתחזקות הקשרים החברתיים וחשיבותם המתעצמת בעיניי המתבגר, מתחילה או אולי מתחזקת השפעה ללחצים חברתיים.

לחצים חברתיים אלו עלולים לעיתים לגרור התנהגות שלילית כמו שימוש בסמים, גניבות קלות, וכד', והשלכותיה של התנהגות הבלתי רצויה עלולות להזיק גם בטווח הארוך לאחר סיומו של גיל ההתבגרות.

כדי לצמצם ולמזער את נזקי גיל ההתבגרות למינימום ואולי אף למנוע כליל, יש צורך בהפעלת מנגנון של זיהוי תופעת ההתנהגות הנובעת כתוצאה מלחץ חברתי הן ע"י המורים והן ע"י ההורים, ובמקביל לרכוש את הכלים לדרכי התמודדות עם התופעה.

כאשר אנו באים להתמודד עם התופעה עלינו לזכור שאנשים שונים ומגיבים לאותו מצב בתגובות שונות. שכן השינוי נובע מתפיסת המתבגר את הסיטואציה ואת יכולתו להתמודד עם המצב שנוצר, ובהתאם לתפיסת המצב המתבגר מפתח לעצמו גישה להתמודדות במצבי לחץ.

לכן בפעילות זו בנושא "גיל ההתבגרות" רצינו לפתח מודעות אצל הלומד למאפיינים הנורמליים של התקופה, לאפיין את התקופה על תמורותיה, ולהבהיר ש"כל אחד פורח ברגע המיוחד לו" ובכך לפתח אצל הלומד יכולת התמודדות וחיסון מפני מצבים שליליים. 

 

 

מטרות חינוכיות לנושא גיל ההתבגרות:  

1. היכרות עם מאפיי גל ההתבגרות: מאפיינים ביולוגיים, פסיכולוגיים, חברתיים ורוחניים.

2. פיתוח הבנה לצורכי המתבגרים כפרטים וכקבוצת גיל.

3.  זיהוי התופעה של התנהגות הנובעת כתוצאה מלחץ חברתי, הן ע"י המורים והן ע"י ההורים.
4. הקניית כלים לדרכי התמודדות עם התופעה.
5. החדרת החשיבות שבהשתייכות לקבוצה ולחברה, אך יחד עם זאת שמירה איתנה על עקרונות וערכים אישיים.
6. החדרת השלכות עתידיות העלולות לנבוע כתוצאה מההתנהגות השלילית.
7. להכיר את השינויים המשמעותיים החלים במעבר מילדות לגיל ההתבגרות

מטרות מידעניות :

> התלמיד ידע לזהות את הצורך במידע וידע להעריך אותו.

>התלמיד ירכוש מיומניות חיפוש ברשת האינטרנט והערכת אתרים.

> התלמיד ישמור על חוקי האתיקה ברשת.

> התלמיד ידע להשתמש ביישומי האופיס לצורך הצגה , עיבוד של מידע  בצורה בהירה ומשכנעת .

מיומנויות מחשב

> התלמיד יהיה שותף פעיל בפורום – יצור הודעות ,תגובות  וישתף בקבצים.

>  התלמיד ירכוש ויתרגל מיומנויות תקשוב שמירת קובץ, פתיחת קובץ, צרוף קובץ לפורום.

> התלמיד ישתמש בתיקייה הדיגיטאלית שלו לניהול עבודתו וקבציו

> התלמיד ידע להשתמש ביישומי האופיס לצורך : עריכת טבלה , שרטוט תרשים , עיבוד מידע .

 

 

חזור לדף הבית