דף הבית

אודותינו

סביבות למידה

בתי ספר/מתיאות

חגים ואירועים

ארגז כלים

מאגר קבצים

מאגר קישורים

פורומים

סקירות מצולמות

מידעון מחוז מרכז

ערכה למורה

 שותפים: רונית חצרוני,חגית פרנקל,אילנה אוסטפלד,נעמי פורת,פאני יצחק, יעל שמילוביץ, עינת חשאי, אודי יוליס,  בהנחיית ירדן גינזבורג - מדריכת תקשוב מחוזית  

 

 

 שנת הלימודים הבאה תהא בסימן שנת השפה העברית, השפה העברית נבחרה כנושא המרכז של מערכת החינוך על ידי שר החינוך, גדעון סער. 

 לפיכך, פיתוח החינוך הלשוני בבית הספר יהווה מוקד מרכזי ויבוא לידי ביטוי בערוצים השונים: השפה הדבורה, השפה הכתובה, סגנונות שיח שונים וסוגות שונות.

מטרת העל של החינוך הלשוני בביה"ס היא לטפח אדם אורייני. החינוך הלשוני מכוון לכך שכל התלמידים יוכלו להשתמש בשפה לצורכיהם, על פי בחירתם, בהתאם לתחומי העניין שלהם, כלדהלן:

·         שליטה בעברית התקנית ושימוש בה בכתב ובעל פה.

·         שימוש בשפה הדבורה והכתובה לצורך תקשורת.

·         הבנת טקסטים דבורים וכתובים במגוון סוגות.

·         הפיכת התלמידים לקוראים חובבי ספר.

·         בעלי יכולת קריאה מושכלת של טקסטים ספרותיים.

·         העזרות בשפה לצורך ביטוי העולם פנימי, פתוח מודעות עצמית וגיבוש השקפת עולם.

·         פיתוח מודעות לשונית והרחבת הידע הלשוני.

 

השנה נעבוד בחינוך לשוני על פי ארבעת הסטנדרטים  מבוסס סטנדרטים ונפעל לקידום הישגי התלמידים בחינוך הלשוני ועמידתם בהישגים הנדרשים מהם בחינוך המיוחד , ואלו הם:

*      הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור – כשירות תקשורתית:

o        יצירת אינטראקציה תקשורתית חברתית, היענות לתקשורת על ידי הזולת והשתתפות תקשורתית בתהליכי למידה ובתהליכים חברתיים.

*      הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים מסוגים שונים למטרות ולנמענים שונים:

o        הפקת תקשורת כתובה, עיצוב תקין של האותיות, כתיבת מילים והרחבת אוצר המילים, כתיבת משפטים תקינים וטקסטים המתאימים לסוג הטקסט ועולם השיח הכתוב.

*      הישג נדרש 3 – קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות:

o        זיהוי סימנים גרפים והפקת משמעות, שליטה בצופן האלפביתי, קריאה מבוקרת של מילים, הבנת המשמעות בטקסט הכתוב, שימוש במקורות מידע, הפקת הנאה מקריאת ספר.

*      הישג נדרש 4 – כשירות לשונית – ידע לשוני ומיומנויות מטה – לשוניות:

o        הדרך הנכונה לכתיבת מילים, שימוש במילון והגדרת מילים, תורת הצורות העוסקת במבנה המילה, חקר המשמעות של מילים, הבנת מבנה המשפט, תורת ההגה והיישום בפועל.  לקוח ומעובד - קרן נשיא - רכזת ח. לשוני

השנה נתמקד "השפה העברית"  בפתגמים/ניבים, במטרה קידום שימוש מושכל ורגיש במילים ובשפה ובתקשורת.

 כל אשכול בתי ספר בוחר פתגם החודש/שבוע – בהתאם לאוכלוסיית היעד, דנים על הפתגם/הניב הנבחר תוך כללי דו-שיח מותאמים ויוצרים תוצרים מתוקשבים.

בתי ספר שיבחרו תחומים נוספים - ח.נ ביאליק, אליעזר בן-יהודה , תרבות וכדומה.

 בסוף כל חודש ישלחו תוצרי בתי הספר המתוקשבים על פי הנחיות שינתנו, ונציגם באתר.  האתר מכיל ערכה למורה , הפניות לאתרים ולפעילויות , מאמרים ומחקרים בנושא ועוד. נשמח לשיתופי פעולה בחומרים, יוזמות, וכדומה.

באמצע מאי תתקיים תערוכה וירטואלית ופיזית של   תהליך הלמידה ותוצרי בתי הספר. 

תחיית הדיבור והשפה העברית - משרד החינוך.ppt    |  הוראת העברית - מטח.ppt  | חינוך לשוני- דגמים לתכנון הוראה  | רעיונות לפעילויות - מחוז חיפה.doc

    

 צירי_תכנון_לנושא_שנת_השפה_העברית_21.11.10.doc

 

חזרה לדף הבית - גולשים למחוז מרכז  | עריכה ובניית האתר: ירדן גינזבורג