מחוז מרכז

 משרד החינוך  

   והתרבות

 

 
   

   הגיליון הראשון של העיתון המקוון במחוז מרכז  תשע"ב

               נושאי הגיליון: ספורט וחינוך גופני

 

  

בימת פרסום לתוצרי כתיבה

בנושא: אורח חיים בריא

 

     סיפורה של מילה | מאמרי עמדה | כותבים ומשתפים | שעשועונים | כרזות | שונות | קישורים | דף הבית |  

                                     

 

  

                            

ספורט ותזונה בגיל ההתבגרות

 

מאת אביב ט., חטה"ב "גוונים" קדימה

 

 

ספורט ותזונה נכונה חשובים מאוד בגיל ההתבגרות, בעיקר בעידן הטכנולוגי של ימינו בו הנוער "מעביר" את זמנו הפנוי מול מסכי הטלוויזיה והמחשב. יש הטוענים, כי הספורט בגיל ההתבגרות יכול ליצור גירעון קלורי ובכך לפגוע בגדילה ובהתפתחותם של המתבגרים, אולם לדעתי ועל סמך מחקרים שנעשו, ספורט ותזונה נכונה חיוניים מאוד בגיל ההתבגרות. אבסס את עמדתי באמצעות הטיעונים הבאים:

 

ראשית, ספורט ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות תורמים רבות להתפתחות הגוף ובניית העצמות ולכן חשוב לעסוק בפעילות ספורטיבית מסודרת.

כאשר פעילות גופנית  נעשית בצורה נכונה בהתאם לגיל ולמין עם תזונה מתאימה לא רק שזה לא פוגע בגדילה אלא זה תורם לתהליך הגדילה, הפעילות מוסיפה רבות להתפתחות הגוף ומרוממת את מצב  הרוח.

המאמן והספורטאי צריכים לוודא כי אין מעמסת יתר על גופו של הספורטאי המתבגר  ולשמור על תזונה נכונה לפני ואחרי האימון ובכך להשלים את החסך הקלורי . לדוגמא: ספורטאי צריך לאכול 50% חלבון יותר ממי שאינו מתאמן, לאכול פירות וחטיפי אנרגיה בסוף האימון ולהקפיד על שתיית מים מרובה.

 

 

נוסף על כך, עודף משקל והשמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער נמצאים בעלייה בשנים האחרונות. על פי דוח מבקר המדינה שיעור הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר בישראל עלה פי שלוש ב30 השנים האחרונות. לדוגמה: 22.5% מהתלמידים בכיתות א-ט סובלים מעודף משקל.

הסיבות העיקריות להשמנת יתר בגיל ההתבגרות הן הישיבה הממושכת סביב מסך הטלוויזיה והמחשב, תרבות המזון המהיר ואכילת חטיפים במקום פרות וירקות. השמנת יתר הינה מסוכנת  וגורמת לפגיעה באיכות החיים ולקיצור תוחלת החיים.  ספורט ופעילות גופנית מסודרת יחד עם תזונה מתאימה חשובים ותורמים למניעת תופעות אלו  ולשיפור הבריאות הגופנית והנפשית של המתבגרים ושומרים על אורח חיים בריא.

 

 

זאת ועוד, פעילות ספורטיבית  בליווי ובבקרה נכונה של מאמן  תורמת גם מעבר לבריאותו של הספורטאי המתבגר.  היא מפתחת כישורים נוספים רבים, כגון קבלת החלטות, משמעת עצמית, ריכוז והתמדה, קבלת סמכות, פיתוח חשיבה. לדוגמא, אני כשחקן כדורסל צריך להחליט אם לזרוק לסל או למסור כדור לשחקן אחר, עליי להקשיב למאמן ולשופט במשחק, להיות מרוכז ולהשתמש בחשיבה מרחבית ובטקטיקות של המשחק. הספורט משפר גם את הביטחון העצמי של הנער והנערה  שחווה הצלחות ולומד להתמודד עם קשיים והפסדים ולהמשיך להתמיד במטרה להצליח.

 

הספורט והתזונה הנכונה חשובים ותורמים רבות לבריאות הגוף והנפש. רצוי לעודד יותר את הפעילות הגופנית בקרב בני הנוער ואולי אפילו

להוסיף שעות חינוך גופני ומודעות בנושאי הבריאות  בבתי הספר, להסביר וללמד יותר נושאים כגון: תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית על מנת להקנות לבני הנוער הרגלים לאורח חיים בריא .

 

 

 

 

 

 

 

                                           

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

                               

 

 

  

 

 

 

 חזרה לדף הבית "השפה במרכז"