דף הבית

אודותינו

סביבות למידה

בתי ספר/מתיאות

חגים ואירועים

ארגז כלים

מאגר קבצים

מאגר קישורים

פורומים

סקירות מצולמות

מידעון מחוז מרכז

 

 "תקשוב במרכז" פורטל הדרכה והנחייה לאנשי חינוך |ניהול ובניית האתר: ירדן גינזבורג מדריכת תקשוב מחוזית 

         "אנחנו יכולים לראות רק מעט קדימה, אבל אנחנו יכולים לראות שיש שם הרבה עבודה" אלן טיורנג

 
                                               

 

אנימציה קלה ככלי סיוע ללימוד וטיפול בבי"ס "בטבע" גן רווה /  מאת תמר ירון, ג'אמפ קאט 

אנימציה קלה ככלי סיוע ללימוד וטיפול /  מאת תמר ירון, ג'אמפ קאט

 

"פרויקט אנימציה לזכרו של עמי אנקלביץ"

 

צוות: רבקה פרס, אנימטורית, ג'אמפ קאט בי"ס לעורכים ואני מטורים.

מנכל"ית עמותה "בדרך אל..." – מירה דה קלו.

מנהלת בית הספר – ליאורה ברש.

מורה מלווה מבית ספר בטב"ע: חלי סלומון.

מפתחת התוכנית: תמר ירון, ג'אמפ קאט.

מלווה אותנו בפיילוט: ירדן גינזבורג, מדריכת תקשוב מחוזית - מחוז מרכז

 

"אנימציה קלה" הוא השם שנתתי לפעילות המלמדת עשיית סרטי סטופ מושיין עם חומרים שונים. הקלות שבה ניתן לעשות כיום סרטים, מאפשרת אותנו לחשוף קהלים צעירים לאפשרויות יצירה המפתחות מגוון של כישורים, בדרך חוויתית הקשורה מאד לעולמם העכשווי – עולם המסך הקטן .

 

היתרון של הטכניקה שהיא אפשרית לכל מי שיש לו מחשב ומצלמת רשת.

יתרון עצום יש בכך שהיא משלבת בין עבודה עם חומרים ויצירה פיזית לבין עשיית סרטים והפעלת תוכנות. כך אנו מחברים את הילד אל מקורותיו ופותחים בפניו דלתות לעתיד.

יצירה כמו יצירה- כל ילד עושה על פי דרכו , ופעולת הצילום נותנת בעשייה ממש. סרט אישי.

 

על בסיס של טכניקות מסורתיות מעולם האנימציה וסרטי ה Stop Motion, פיתחתי בעזרת הצוות המקצועי של ג'אמפ קאט פעילויות שונות לילדים המשלבות בין חוויה ללמידה. בטווח זמן של בין שעה לשעתיים  אנו יוצרים סרטים ממילים, מחפצים, מדמויות, מקטניות ועוד, הדמיון הוא הגבול.

 

אני מאמינה מאד ביצירת מצע ביטוי חוויתי אודיו-ויזואלי ובעקרון שיצירה נותנת לאדם צינור לרוח. המוטו הוא "התוכנה היא כלי ביטוי" והלימוד משלב בין טכניקות עבודה, הפעלת מחשב ויישום.

 

עיסוק באנימציה מלמד תכנון, דיוק, משמעת עצמית, מפתח את היצירתיות ואת ההתבוננות בהתנהלות עצמים טבע.

בהיבט הדידקטי, זהו כלי להמחשת תכני לימוד – שפה, שירים, בטיחות בדרכים, ניבים, חשבון, עולם הטבע ועוד.

בהיבט הטיפולי, הספור הוא כלי להוצאת תכנים מעולמו הפנימי של הילד

ברמה האישית, יש כאן מרחב יצירה פתוח בו כל אחד מתאים את הכלי ליכולתו וכל אחד זוכה לתוצאה.

גם ילדים עם מגבלות גופניות עושים סרטים שהחותמת שלהם מתנוססת עליהם וזוכים לגאווה ושמחה, תחושה של הישג ויכולת, אשר מפרות היטב את עולמו הרגשי של כל אחד, ודאי של ילדים בעלי מגבלות וקושי תפקודי, שתסכול בשל אי הצלחה הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה היומיומית שלהם.

 

את הפיילוט אנו עושים  בבית הספר בטב"ע עם  תלמידים בגילאי 10-13 בעלי לקויות למידה מורכבות. הרעיון של לימודי אנימציה  נזרע עוד בחזון בית הספר, כחלק מתוכנית כישורי חיים   במטרה לחשוף את התלמידים לטכנולוגיות, ללמדם ליצור ולהתמודד עם משימות מורכבות ולהעניק מגוון כלים  להתמודדות בעתיד.

 

התוכנית הותאמה כדי לענות על הצרכים המיוחדים של תלמידי בי"ס לטבע, בהתאם לתכנית השנתית שנושאה השפה העברית.

עד כה יצרנו סרטי שירים לחג, תשדירי שרות לבטיחות בהסעה, תרגלנו טכניקות שונות. הילדים למדו להפעיל תוכנת אנימטור ואנו בעיצומו של לימוד עריכה עם מובימייקר, שתיהן תוכנות הניתנות להורדה מהאינטרנט באופן חופשי.

 

הכרת התלמידים את המחשב, מאפשרת לנו להתמקד בלימוד התוכנה הלימוד נעשה בדרך של הדגמה, תרגול ושינון. גם את תהליכי הצילום אנו דואגים לחזור ולשנן על מנת שיהוו חלק מפעולה אוטומטית.  ככלי עזר הכנו כרטיסי ניווט. רוב הילדים כבר מצלמים באופן עצמאי. 

 

כיום, אחרי השליש הראשון של התוכנית התוצאות טובות מאד ואנו זוכים לשיתוף פעולה נאה מצד רוב הילדים, ולראיה: סרטון חנוכה בבית הספר בטבע  |  סרטון - חנוכה

 

----

 כתבה: תמר ירון, ג'אמפ קאט

דצמבר 2010

 

 

סרטון חנוכה בבית הספר בטבע

 סרטון - חנוכה